Een goede projectmanager is ook een goede leider
Verschil tussen leiderschap en management Leiderschap vertrekt vanaf een visie waarbij je anderen stimuleert, hen draagt en hen voortrekt, met het doel om deze visie te verwezenlijken. Het plaatst
5 tips om beter te vergaderen met projectteammedewerkers
# 1. Plan regelmatig vergaderingen in In de eerste plaats is het belangrijk om op regelmatige basis vergaderingen in te plannen, zelfs als er niet meteen nood naar lijkt
Dit moet je weten over projectvoortgangsrapporten
Het belang van projectvoortgangsrapporten mag niet onderschat worden. Door te rapporteren weet iedereen telkens opnieuw waar het project staat en krijg je een overzicht van de werkelijke uren. Dit
Wat is de beste projectcommunicatiemethode?
Formele en informele projectcommunicatie Het medium speelt een belangrijke rol bij het garanderen dat de juiste mensen op het juiste tijdstip de juiste informatie ontvangen. De vraag of het
Wat is een projectmanagementinformatiesysteem (PMIS) en waarvoor dient het?
Er mag nog zo'n goed projectplan aan de basis van een project liggen: vrijwel altijd gaat er iets mis. Uiteindelijk vertrekt een projectplan dan ook van ramingen en schattingen.
Een deadline voor het project: wat moet je ermee?
Projecten hebben altijd deadlines. Zelfs wanneer het nog niet helemaal duidelijk is wat het project allemaal inhoudt, blijkt er vaak al van een deadline sprake te zijn. Daar moet
Wat is een Work Breakdown Structure (WBS)?
We kunnen het dan wel hebben over de verschillende fasen van een project, maar je kan het ook anders benaderen: een project bestaat uit allemaal kleine werkopdrachten die samen
In 3 stappen een publiekslijst maken voor je project
Een van de vele redenen waarom een project fout kan lopen, is omdat belangrijke groepen of mensen onvoldoende bij een project worden betrokken. Hierdoor gaat er waardevolle informatie verloren,
Dit is waarom je kritisch moet zijn voor de eisen van opdrachtgevers
Als het project aan de eisen van de opdrachtgever voldoet, is het project toch geslaagd? Niet altijd. Bij het opstellen van een plan van aanpak is de opdrachtgever natuurlijk
Uitgelegd: de betekenis en inhoud van een plan van aanpak
Bij de bespreking van de verschillende projectfasen hebben we het telkens gehad over het plan van aanpak. Bij elke projectfase komt het plan van aanpak dan ook terug. In
Een kosten-batenanalyse: wat is dat en waaruit bestaat het?
Wat is een kosten-batenanalyse? Een kosten-batenanalyse is, zoals het woord het al aangeeft, een analyse van enerzijds de kosten en anderzijds de baten. We gaan dus na welke kosten
Wat bedoelen we met de voorbereidingsfase en de realisatiefase?
De voorbereidingsfase en de realisatiefase van een project vertonen een aantal gelijkenissen en lopen vaak min of meer in elkaar over. Zo komt er bijvoorbeeld wel wat voorbereidingswerk kijken